Gå til hovedinnhold

Forsiden

Søsterboligen og gamle realskolen.

08.12.2023
Kirkegata
Behold og utvkle Søsterboligen og Realskolen i kommunalt eie, til meningsfullt og samfunnsnyttig utleie, foreslår Rødt. 

hele saken HER

I formannskapet foreslo Rødt også «at kommunedirektøren undersøker mulighetene for en mer bærekraftig kommunal forvaltning av de to eiendommene når det gjelder formål, byggtekniske godkjente løsninger tilpasset vernebestemmelsene og finansiering.»

Og at «eventuell reguleringsendring for eiendommene skal legge til grunn kommunens målsetting om å tilføre Risør sentrum økt helårs aktivitet og «bevaring gjennom aktiv bruk.»

Kommunedirektøren har foreslått at de to eiendommene selges fritt på det åpne, private markedet. Da risikerer altså kommunen at disse historiske bygningene fra rett etter og før bybrannen, blir brukt til ferieboliger, det siste vi trenger i Risør sentrum. 

Saken ble ikke votert over, men vedtatt utsatt. Likevel kommer den opp i kommunestyret i desember, men altså med innstilling om å utsette saken og be KD komme tilbake med saken. 

Høyresida ser ut til å ville selge både begge eiendommene: AP er skeptiske, særlig når det gjelder Søsterboligen.

Les innlegget fra Røds representant i formannskapet: 

«Det er i seg sjøl ingen ufornuft i å selge et kommunalt bygg, men en skal tenke seg godt om, vurdere nøye, med særlig fokus på både et kort og lengre perspektiv. Det gjelder også disse boligene, Kirkegata 1 og Sykehusgata 9, som i dag ligger som KDs forslag for salg i kartet. Kriteriene fra KD om hva som eventuelt skal selges er greie, men vi synes viktige vurderinger ikke er tatt med. Vi vil advare mot å bli overivrige for å selge kommunal eiendom og viser bl.a. til Prosjektrapporten om salg av kommunale bygg og eiendom fra 2014. 

Vi er ikke enige i KDs forslag om kommunalt salg på åpent privat marked.

Det er flere grunner til å nyansere virkningene av salg: Det første er det det generelle. Når kommunestyret legger an en politikk der kommunen selger ned egen bygningsmasse, vil Rødt advare mot å sette seg i en posisjon, der kommunen i stedet for å eie, i større grad kommer i en situasjon der vi i økende grad må leie. Det er av ulike grunner lite smart, særlig økonomisk. 

Da Eiendomsutvalget la fram sin rapport: «Vurdering av bebygd og ubebygd kommunal eiendom,» 2014, konkluderte de borgerliges representant i utvalget med at: «All kommunal eiendom er i utgangspunktet salgbar, og at kommunen med noen få unntak er mer tjent med å leie framfor å eie. Det vil også gagne det private næringsliv og bidra til å skape privat verdiskaping. https://www.risor.kommune.no/_f/p1/i9568fb7f-a037-45a5-ae95-78fd7dfc1807/eiendomsutvalgets-vurdering-av-bebygd-og-ubebygd-eiendom.pdf

Rødt frykter en slik politikk. Det må for all del ikke bli Risør kommunes politikk. 

Vi ønsker å se grundigere på mulighetene for et videre bærekraftig kommunalt alternativ for de to bygningene som nå foreslås solgt på det åpne private markedet. 

For det første mener vi det er et fint signal at kommunen eier noen historiske bygg til ulikt formål i sentrum.  Som forvaltere av en av Europas best bevarte trehusbyer, bør vi gå i spissen for å vise i praksis at bevaringstanken lever og at det å tilpasse kulturarven nye krav «Bevar gjennom bruk» gjelder for et offentlig eierskap. 

For det andre, kan kommunen sikre helårsdrift som styrker sentrum gjennom kommunalt eie. Et salg på åpent marked, åpner derimot mulighet og sannsynligheten for at husa blir ferieboliger. Det vil forsterke en tragisk utvikling av sentrum. Det må vi ikke risikere. Det tverrpolitiske ønsket om å styrke et levende sentrum, ble understreket i Sentrumutvalgets rapport fra 2018. 

Sentrumsutvalget: https://www.risor.kommune.no/_f/p1/i5c391861-83b5-432d-a3ea-cecb0c89c72f/sentrumsutvalgets-rapport-2018.pdf

Rapport om utviklingen av Risør sentrum: https://www.risor.kommune.no/_f/p1/i033dcfe3-109c-444f-ada4-8e6504917e53/boligundersokelse-risor-sentrum.gpdf

For det tredje kan og bør, slik KD understreker, bruken av bygga få en breiere, mer aktiv bruk. Vi støtter fullt ut ønsket om effektiv, tilpasset, aktiv bruk av alle kommunens bygninger. Vi foreslår at KD aktivt undersøker ved å forespørre byens foreninger, så vel som byens næringsliv om interessen for å leie. Videre ber vi KD undersøke nærmere hvilke muligheter det er for offentlige støtteordninger for rehabilitering, f.eks. Husbanken og Bygningsvernsenteret. Vi vil også minne om at vi trolig skal i gang med en Strategisk boligplan i kommunen og at KS anbefaler at kommunene blir "en mer aktiv boligpolitisk aktør".  Å sikre kommunale utleieboliger, ikke minst i historiske sentrum, kan også være aktuelt, som ledd i en offensiv tilflytningspolitikk. 

Se: https://www.ks.no/fagomrader/samfunnsutvikling/samfunnplanlegging/kommunen-som-aktiv-boligpolitisk-aktor/

Forslag SAK 19/2023 SALG AV KOMMUNAL EIENDOM

Forslastiller Knut Henning Thygesen Rødt 

Sykehusgata 9 beholdes i kommunalt eie. 

Formannskapet ber KD undersøke mulighetene for en mer bærekraftig kommunal forvaltning av de to eiendommene når det gjelder formål, byggtekniske godkjente løsninger tilpasset vernebestemmelsene og finansiering. 

Eventuell reguleringsendring for eiendommene skal legge til grunn kommunens målsetting om å tilføre Risør sentrum økt helårs aktivitet og «bevaring gjennom aktiv bruk.»

Formannskapet ber KD komme tilbake til Formannskapet med forslag til bruk/formål og finansiering av ønskelig rehabilitering innen 2024.

Forslag SAK 19/2023 SALG AV KOMMUNAL EIENDOM

Forslastiller Knut Henning Thygesen Rødt 

Kirkegata 1 (Gml. realskolen) beholdes i kommunalt eie. 

Formannskapet ber KD undersøke mulighetene for en mer bærekraftig kommunal forvaltning av de to eiendommene når det gjelder formål, byggtekniske godkjente løsninger tilpasset vernebestemmelsene og finansiering. 

Eventuell reguleringsendring for eiendommene skal legge til grunn kommunens målsetting om å tilføre Risør sentrum økt helårs aktivitet og «bevaring gjennom aktiv bruk.»

Formannskapet ber KD komme tilbake til Formannskapet med forslag til bruk/formål og finansiering av ønskelig rehabilitering innen 2024.







 
08.12.2023