Gå til hovedinnhold

Forsiden

En skole for alle!

08.09.2023
Skole
Bjørn Helge Dahle, listekandidat for Høyre, skriver i AAB 06.09 at «vi har lave skolepoeng, høye mobbetall, veldig høye tall på spesialundervisning, lav gjennomføringsgrad fra videregående, elever som er redde for å gå på skolen og elever som ikke orker å gå på skolen.».
Det er alle kjent med og det er dessverre riktig.
 Det bekymrer oss i Rødt like mye som alle andre. Men Dahle fremstiller det som om det er et resultat av at «AP og Rødt har vært i posisjon i mange år  og [..]  har kunnet forme skolepolitikken etter sine ønsker». 

Det er feil av to grunner: Det ene er at Dahle og høyresida utmerket godt har kunnet fremme sin politikk på alle mulige måter, i livsløpskomiteen, formannskap og kommunestyre via sakskartet, i budsjetter og interpellasjoner, i media gjennom godt politisk håndverk og samarbeid. Det finnes utallige muligheter. Alle gode innspill ville vært kjærkomment, lyttet til i et demokratisk ordskifte. Alle partiene både på høyre og venstresida har våre saker som vi i fire år har kunnet løfte fram, Rødt også med våre tre representanter. I stor grad fraskriver Dahle og Høyre seg ethvert ansvar. Det gjelder jo nesten alle politikkområder, også i skolepolitikken. Det er en utrolig forenklet fremstillingog og gir et feilaktig bilde av virkeligheten. 

Det andre er at det er mer snakk om sentral systemsvikt enn resultat av lokal politikk. Ambisiøse læreplaner, som ble innført med Kunnskapsløøftet i 2006 var best tilpasset forutsetningene til elever fra hjem med de største utdanningsressursene. Gjennom læreplanrevisjonen i 2020 skulle de nye læreplanene i større grad tilpasses  den enkelte elevs forutsetninger, men læringspraksisen har i stor grad fulgt «gamle tradisjonelle spor» rundt om på skolene.

Vi skriver 2023 og tre år har gått siden Fagfornyelsen. Sosioøkonomisk bakgrunn har ikke fått mindre betydning for elevenes læring og prestasjoner, snarere tvert om. Forskjellene mellom prestasjonene hos elever som kommer fra hjem med lavt utdanningsnivå og elever fra hjem med høyt utdanningsnivå er fortsatt store og er nærmest uendret i tidsrommet 2020-2023. Dette gjelder for Agder og hele landet.

Elevene i Risørskolen scorer lavest på fylkesgjennomsnittet mht grunnskolepoeng,  jfr sist oppdaterte statistikk fra SSB (2021) 
I Risør er det imidlertid mange barnefamilier som lever under fattigdomsgrensa, en av seks barn lever i vedvarende fattigdom. Og fattigdom henger sammen med lave skoleprestasjoner.

Derfor er det nødvendig å ta grep for å redusere det som systemet kaller tapere.
Lokalt kan vi ikke få gjort noe med de sentrale læreplanene, og heller ikke ta strukturelle grep for å fjerne mekanismene som  forårsaker økt fattigdom (les: markedstenkningen), men vi har et visst handlingsrom for å iverksette avbøtende tiltak for å løfte de elevene som scorer lavest.

Rødt Risør mener i likhet med omfattende forskning, at den enkelt-faktoren som i størst grad forsterker sosiale forskjeller og skaper skoletapere er en skole som forutsetter stor vekt på hjemmelekser. Derfor har vi bedt om å få utredet muligheten for å utprøve leksefri skole, men ikke fått gjennomslag i kommunestyret. Heller ikke hos AP. Av samme grunn har vi foreslått en gradvis innføring av skolefrokost, for å sikre sunn mat og mette elever i timene. Sultne elever lærer selvsagt dårligere. Sunt kosthold er viktig for god læring. 

I tillegg har Rødt programfestet :
- At skolen gjør særlige tiltak for å motvirke negative virkninger av den omfattende barnefattigdommen
- At ordningen med gratis skolemat styrkes.
- Å styrke det psykososiale miljøet i skolen og ha nulltoleranse mot mobbing og vold  (Skolene bør utarbeide konkret handlingsplan mot mobbing og kommunens egen tiltaksplan mot vold i nære relasjoner må styrkes, ved forebygging, avdekking og ivaretaking)
- Elevene må få tilgang til flere mestringsarenaer, bl.a må spesialrom og verksteder for estetiske fag rustes opp. Og dørene til sløydsalen på skolene må åpnes. 

Skolegang dreier seg om mer enn fag. Den sosiale deltagelsen etter skoletid er vel så viktig. Derfor vil vi gjøre fritidsaktivitene rimelige og tilgjengelig for alle. Og at sosialhjelpsatsene økes. Rødt Risør har denne problematikken høyt på dagsordenen og vil fortsette kampen mot Forskjells-Norge.
Også for elevene, lærerne og læringens beste!

Jannicke Eriksen og Vidar Iversen, listekandidater for Rødt Risør.

 
08.09.2023