Gå til hovedinnhold

Forsiden

SVIPP

21.08.2023
Unknown
Rødt ber KD om å utrede bestillingstjenesten SVIPP for å bedre tilbudet med kollektivtransporten i Risør. Å styrke kollektivtibudet er i samsvar med kommunestyrets vedtak i ulike plane

Til KD og ordfører Risør 

Fra Rødt, Kommunestyrerepresentant Frida Fred Dørsdal og Vidar Iversen, listekandidat til fylkestinget.

 

Rødt ber KD om å utrede bestillingstjenesten SVIPP for å bedre tilbudet med kollektivtransporten i Risør. Å styrke kollektivtibudet er i samsvar med kommunestyrets vedtak i ulike planer. Som del av utredningen for SVIPP, ber vi om at taxinæringen i Risør kontaktes for å diskutre muligheten for at den lokale taxitjenesten styrkes i et samarbeid med kommunen /AKT. 

 

Vi ser ordningen SVIPP, som AKT organiserer og som Fylkestinget i juni vedtok å utvide til alle kommuner på Agder, som et sosialt - og miljøpolitisk aktuelt tilbud for Risør for å oppfylle viktige overordna planer.

Både Handlingsplanen, forslag til Kommuneplanens samfunnsdel og Miljøplanen foreslår bedre kollektivtilbud som et viktig politisk mål. Henvendelsen vår er et praktisk, aktuelt forslag for å bidra til å realisere målet. 

Gjennom samtaler med AKT og Fylket ber vi KD diskutere hvordan SVIPP klan tilpasses Risørs behov og at dette innarbeides i utredningen. Vi ber også om at det sees på en mulig samordning med nabokommuner, f.eks. når det gjelder tilbringertjeneste til tog. 

 

 

BAKGRUNN FOR SAKEN

Sentrale planer som kommunestyret har fått på bordet siste året, som Handlingsplanen, Kommuneplanens samfunnsdel og Miljøplanen presiserer målet om kraftig reduksjon av utslipp av klimagasser i Risør som del av vår nasjonale og regionale klimapolitikk. Rødt er opptatt av at slike målsettinger, som også et klart flertall i kommunestyret er for, følges opp i praksis, med konkrete tiltak. Det er praktiske tiltaka vi får på bordet i dag og vedtak som gir folk håp om at miljøpolitikken går framover. 

 

40% av de direkte CO2-e-utslippene eller klimagassutslippene i Risør kommer fra biltransport. I Miljøplanens kapittel om "TRANSPORT. – hovedmål, delmål, tiltak." står det bl.a: "Flere skal reise med kollektive, helst el-baserte løsninger. Vi skal samarbeide med fylkeskommunen og AKT og de regionale busselskapene for utvikling av nye kollektivløsninger." 

Tidligere i våres tok Rødt opp med ordføreren å kontakte fylket, AKT, andre busselskaper, taxinæring og togselskapet for samtaler om å bedre kollektivtilbudet i østregionen.

 

I mai vedtok Fylkestinget å vidreutvikle ordningen med bestillingstjenesten SVIPP. Til nå har denne tjenesten vært begrenset til noen få kommuner og spesielle grupper, men fylket og AKT vil nå legge opp til å tilby bestillingstjeneste for alle i mindre kommuner som Risør, (under 8000 innbyggere) som et ledd i å følge opp målet om "Å ta hele Agder i bruk". Det foreslås å sette av midler på fylkesbudsjettet fra neste år av. For å komme i gang med ordningen forutsettes 50% finansiering fra kommunen det inngås avtale med. 

 

Rødt vil foreslå at en ordning med bestillingstjeneste arbeides inn i det samlede kollektivtilbudet for reisende i Risør og at KD kontakter AKT og Agder fylkeskommune for å bli enige om en ordning med SVIPP tilpasset Risør kommune og østregionen.

 

Ordningen går ut på at folk kan bestille transport på telefon til avtalt tid og bli kjørt til avtalt sted bl.a. bussholdeplass og togstasjon.

Bestillingstjenesten kan gjelde for folk som bor i utkanten, den kan gjøre det lettere å bosette flyktninger i distriktet, den kan rette seg mot eldre, funksjonhemma og ungdom, folk som ikke har bil. Ordningen kan bidra til at det kan bli mulig å greie seg uten bil eller uten bil nr. 2 og dermed bedre husholdningers økonomi. Omfanget av ordningen må tilpasses økonomi og behov. Vi forstår det sånn at ordningen kan tilpasses lokale behov fra kommune til kommune. En ordning for Risør må utvikles gjennom samtaler og avtaler mellom Risør og fylket. Kommunal andel og pris for resene blir en del av diskusjonen.

 

SVIPP er en positiv utvikling for å bedre og gjøre kollektivtilbudet mer fleksibelt. Rødt mener det er sentralt at tilbudet er rimelig, og at kommune og fylke må få ned prisene som ledd i å gjøre ulike kollektivtilbud mer konkurransedyktig mot privatbilisme. 

 

Vi ser på SVIPP som en positiv, praktisk start på en opptrapping av det offentliges innsats for fleksibel, rimelig kollektivt transporttilbud i samarbeid med lokal taxinæring. 

 

 

 

VEDLEGG: 

 

Vedtaket i fylkestinget. https://sru.agderfk.no//api/utvalg/200038/moter/1082330/behandlinger/10/0

 

 

Info og orientering fra AKT: https://sru.agderfk.no//api/utvalg/200038/moter/1082330/behandlinger/10/1

 

Agder fylkeskommunes klimamål:

https://agderfk.no/aktuelt/slik-skal-fylkeskommunen-bidra-til-a-na-vare-klimamal.40527.aspx9

 

Risørs Miljøplan: https://www.risor.kommune.no/politikk-og-organisasjon/klima-og-miljo/miljoplan-2023-2030/  0-visjon i kommunen. side 122

 

AKT: https://www.akt.no/planlegg-reisen/bestillingsruter-og-akt-svipp-samkjoringstjenester/akt-svipp-samkjoringstjenester/

 

Sist Rødt tok opp kollektivtransporten med ordfører var i april: https://rødtrisør.no/?artID=2218&navB=1

 

 

KLIPP FRA RISØRS MILJØPLAN 

 

Av utslipp i Risør kommune utgjør veitrafikk ca 40%

 

"Videreutvikling av bestillingstransporttilbudet skal gjøre tilbudet relevant for flere, se ulike transportbehov i sammenheng og at bestillingene henger godt sammen med resten av mobilitetstilbudet. 

 

Gjennom målrettet transporttiltak, bidra til en betydelig redukasjon av klimagassutslipp. Miljøplan 2023-30

 

Flere skal reise med kollektive, helst el-baserte løsninger. Vi skal samarbeide med fylkeskommunen og AKT og de regionale busselskapene for utvikling av nye kollektivløsninger. (Miljøplanen, Kapittelet om TRANSPORT. hovedmål, delmål, tiltak.)"


 
21.08.2023